پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو
سرخط خبرها

سهم اندک سهامداران حقیقی از بازار سرمایه

  • کد خبر: ۱۳۲۶۶۰
  • ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
سهم اندک سهامداران حقیقی از بازار سرمایه
دولت در تازه‌ترین اقدام خود برای حمایت از بازار سرمایه ۱۰ اقدام اساسی طی ۱۰ بند را اعلام کرده که مهم‌ترین آن تضمین اصل و سود ۲۰ درصد سالیانه پرتفوی سهامداران حقیقی طی یکسال است. اما این خبر یک نکته مهم مغفول هم داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، واکنش بازار سرمایه به بسته حمایتی دولت از این بازار مثبت بود. در هفته‌ای که شاهد رشد نرخ دلار هم بودیم، طی پنج روز شاهد رشد ۴۲ هزار واحدی شاخص کل بازار سرمایه بودیم. در مجموع طی یک هفته اخیر بعد از مدت‌ها سقوط، نماگر اصلی بازار سرمایه ۳.۴۲ درصد رشد را تجربه کرد.

تحلیل گران بورسی معتقدند رشد بازار در هفته اخیر مرهون دو اتفاق بوده است. نخست بسته حمایتی دولت از بازار که مقابل ریزش بیش از پیش را گرفت و دوم رشد نرخ ارز در بازار آزاد.

درباره جزئیات بسته حمایتی ۱۰ بندی از بورس اینجا بخوانید: 
تضمین سرمایه و سود ۲۰ درصدی حقیقی‌ها چه اثری روی بورس خواهد داشت؟

سبد ۹۶ درصد سهامداران حقیقی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان است

در دل خبر حمایت ۱۰ بندی از بازار سرمایه نکته مهمی وجود داشت که از نگاه‌ها غافل ماند. اینکه ارزش سبد دارایی‌های ۹۶ درصد سهامداران حقیقی در بازار سرمایه کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان است.

در حال حاضر با ۱۰۰ میلیون تومان حتی امکان خرید خودرو نیز در بازار وجود ندارد و این رقم علیرغم داشتن ۸ صفر و یدک کیشیدن کلمه میلیون، حتی برای راه انداخت یک کسب و کار کوچک کافی نیست.

بررسی آمار‌ها نیز موید همین فرضیه است که سهامداران حقیقی سهم اندکی از بازار سرمایه را در اختیار دارند. از شهریور ۹۹ همزمان با ریش بورس روند خروج پول حقیقی‌ها از این بازار شدت گرفت. به طوری که طی ۲۶ ماه اخیر سهامداران حقیقی ۱۵۶ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های خود را از بازار سهام خارج کرده اند.

۵۰ میلیون نفر سهامداران عدالت

مسئله مهم دیگر درباره وضعیت بازار سرمایه این است که قریب به ۲۰ میلیون نفر از سهامداران بازار سرمایه را سهامداران عدالت تشکیل می‌دهند که روش مدیریت مستقیم را برای سبدشان انتخاب کرده اند.

با این وجود مسئولان به روشنی تصریح نکرده اند که آیا در آمار اخیر، سهامداران عدالت را هم لحاظ کرده اند یا خیر؟ به تعبیر دیگر این آمار دقیق نشده که سهامداران عدالت هم جزو همان ۹۶ درصد از سهامداران حقیقی‌اند که سبدشان کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان ارزش دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->